Brev:
Størrelse på flaskesut og mad
3. marts 2008
Alder:
7 mdr.
Størrelse på flaskesut og mad
Kære Helen
Så har Marc og jeg brug for en hjælpende hånd igen :0)
Han er nu blevet 7 mdr - og hans far går fortsat hjemme med ham en måends tid endnu.
Februar har været lidt hård, da han har fået 4 tænder i overmunden i denne periode. Så sammen med de to i undermunden er han nu godt udstyret ;0)
Han tog samtidigt et fysisk spring og sidder nu helt selv og stabilt i længere perioder. Vrider og vender sig på maven og skubber bagdelen op men har ikke fundet tricket til at komme fremad kun rundt i en cirkel. Alt i alt er han en dejlig og glad og smilende dreng. Mors og fars guldklump!
Mine spørgsmål handler mest om maden. Han blev jo ammet fuldt til jeg gik på arbejde da han var 4 mdr. Og derefter delt flaske og amning. Nu er det næsten slut med amningen, da han ikke rigtig vil tage fat og sutte mere om morgen og aften - kun en hyggetår om natten går- så jeg kan ikke rigtig holde produktionen oppe længere - det er gået stejlt nedad bakke den sidste måned.
Ifht flasken så havde vi lige omkring de 6 mdr prøvet at få ham op på 200 ml - selvom han fortsat var på det lille hul (nr 2 - 4mdr) i flaskesutten - men vi har haft svært ved at "træne" ham til den næste størrelse. Han suger jo med samme "kraft" på det større hul og kløjs i mælken. På den anden side er det meget hårdt for ham at bunde 200 ml - kun senaften - i halvsovende tilstand og selv her bliver han helt våd af sved. Har du nogle tips til "hul"-træning?
I perioden med tænder og udviklingspring har han iøvrigt været svært at få til at drikke sin mælk - også derfor ville jeg gerne gøre det lettere for ham - også nu da han under alle omstændigheder reelt er gået væk fra brystet.
Skemaden er en delvis succes - han er mest glad for industriprodukterne. Kan guffe 2/3 af en glas grøntsagsmos ned - da vi fandt en variant han kunne lide. Er ikke begejstret for vores kogekunst - dog er hjemmelavet havregrød ved at vinde indpas om morgenen. Det som særligt kniber - og også gjorde det sidste gang - er det med selv at sidde med nogle hapsere.
Er det et spørgsmål om at vi bare kaster os ud i det - også evt piller stumperne ud af munden på ham igen - jeg er jo på den ene side lidt hønemorsagtig bekymret for at han kløjs i stykkerne - og på den anden side bekymret for at jeg "aldrig" lærer ham at tygge. Jeg trænger formentlig til et los i bagdelen på det punkt :0)
Et dagsprogram for Marc ser sådan ud:
kl. 5-5.30-6.00 står op - får en flaske/bryst - sover IKKE videre - vil lege med sit legetøj
snupper evt en lille powernap på 15 min
Kl. 8-8.30 er træt igen - får havregrød, lidt vand og en flaske til at toppe op
Kl. 9-10.30 formiddagslur udenfor i barnevogn
kl. 12.00 Frokost - fuldkornsgrød med frugtmos/alternativt lidt grøntsagsmos - samt en flaske bagefter
kl. 15.00 får lidt frugtmos/grøntsagsmos og en flaske bagefter
Sover måske lille lur - hvis ude at køre i barnevogn eller babyjogger - men er ikke rigtig til en stor eftermiddagslur
kl. 18.00 Grøntsagsmos typisk med kylling/kalkun og vand til (typisk 25ml)
Vi er ikke gode til at spise sammen endnu. Ville meget gerne blive bedre til det. Selvom vi kommer sukker og salt i maden - kan han så få den?
Kl. 19.00 En flaske til at sove på
Kl. 20 bliver puttet i sin egen seng
Kl. 23-23.30 bliver vækket og får en flaske
Har sovet lidt uroligt i den seneste tid - skal have sutten er par gange i løbet af natten og hjælpes tilbage i en bedre sovestilling. Nogle gange hiver mor brysten frem til at hjælpe på søvnen - mest hygge ikke mad.
Jeg har på fornemmelsen at vi ikke længere er helt aldressvarende med det program - kan du hjælpe lidt på vej?
:0) Marcs mor