Størrelse på flaskesut og mad

3. marts 2008

Alder:
7 mdr.

Størrelse på flaskesut og mad

Kære Helen

Så har Marc og jeg brug for en hjælpende hånd igen :0)

Han er nu blevet 7 mdr - og hans far går fortsat hjemme med ham en måends tid endnu.

Februar har været lidt hård, da han har fået 4 tænder i overmunden i denne periode. Så sammen med de to i undermunden er han nu godt udstyret ;0)

Han tog samtidigt et fysisk spring og sidder nu helt selv og stabilt i længere perioder. Vrider og vender sig på maven og skubber bagdelen op men har ikke fundet tricket til at komme fremad kun rundt i en cirkel. Alt i alt er han en dejlig og glad og smilende dreng. Mors og fars guldklump!

Mine spørgsmål handler mest om maden. Han blev jo ammet fuldt til jeg gik på arbejde da han var 4 mdr. Og derefter delt flaske og amning. Nu er det næsten slut med amningen, da han ikke rigtig vil tage fat og sutte mere om morgen og aften - kun en hyggetår om natten går- så jeg kan ikke rigtig holde produktionen oppe længere - det er gået stejlt nedad bakke den sidste måned.

Ifht flasken så havde vi lige omkring de 6 mdr prøvet at få ham op på 200 ml - selvom han fortsat var på det lille hul (nr 2 - 4mdr) i flaskesutten - men vi har haft svært ved at "træne" ham til den næste størrelse. Han suger jo med samme "kraft" på det større hul og kløjs i mælken. På den anden side er det meget hårdt for ham at bunde 200 ml - kun senaften - i halvsovende tilstand og selv her bliver han helt våd af sved. Har du nogle tips til "hul"-træning?

I perioden med tænder og udviklingspring har han iøvrigt været svært at få til at drikke sin mælk - også derfor ville jeg gerne gøre det lettere for ham - også nu da han under alle omstændigheder reelt er gået væk fra brystet.

Skemaden er en delvis succes - han er mest glad for industriprodukterne. Kan guffe 2/3 af en glas grøntsagsmos ned - da vi fandt en variant han kunne ...

Annonce

... lide. Er ikke begejstret for vores kogekunst - dog er hjemmelavet havregrød ved at vinde indpas om morgenen. Det som særligt kniber - og også gjorde det sidste gang - er det med selv at sidde med nogle hapsere.

Er det et spørgsmål om at vi bare kaster os ud i det - også evt piller stumperne ud af munden på ham igen - jeg er jo på den ene side lidt hønemorsagtig bekymret for at han kløjs i stykkerne - og på den anden side bekymret for at jeg "aldrig" lærer ham at tygge. Jeg trænger formentlig til et los i bagdelen på det punkt :0)

Et dagsprogram for Marc ser sådan ud:
kl. 5-5.30-6.00 står op - får en flaske/bryst - sover IKKE videre - vil lege med sit legetøj
snupper evt en lille powernap på 15 min
Kl. 8-8.30 er træt igen - får havregrød, lidt vand og en flaske til at toppe op

Kl. 9-10.30 formiddagslur udenfor i barnevogn

kl. 12.00 Frokost - fuldkornsgrød med frugtmos/alternativt lidt grøntsagsmos - samt en flaske bagefter

kl. 15.00 får lidt frugtmos/grøntsagsmos og en flaske bagefter
Sover måske lille lur - hvis ude at køre i barnevogn eller babyjogger - men er ikke rigtig til en stor eftermiddagslur

kl. 18.00 Grøntsagsmos typisk med kylling/kalkun og vand til (typisk 25ml)
Vi er ikke gode til at spise sammen endnu. Ville meget gerne blive bedre til det. Selvom vi kommer sukker og salt i maden - kan han så få den?

Kl. 19.00 En flaske til at sove på

Kl. 20 bliver puttet i sin egen seng

Kl. 23-23.30 bliver vækket og får en flaske

Har sovet lidt uroligt i den seneste tid - skal have sutten er par gange i løbet af natten og hjælpes tilbage i en bedre sovestilling. Nogle gange hiver mor brysten frem til at hjælpe på søvnen - mest hygge ikke mad.

Jeg har på fornemmelsen at vi ikke længere er helt aldressvarende med det program - kan du hjælpe lidt på vej?

:0) Marcs mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Klumpfod (varusfod)

I Danmark fødes ca. 1 ud af 1000 børn med klumpfod. Det svarer til ca. 60 børn årligt i Danmark. Hos ca. halvdelen er der klumpfod på begge fødder.

Klumpfod kaldes også varusfod eller talipes equinovarus. Det er en fejlstilling i en eller begge fødder. Når barnet bliver født, ser foden normal ud, men den kan ikke rettes til normal stilling. Når man ser på foden, vil hælen dreje indad, forfoden pege ind mod midten, og samtidig vil mellemfoden (svangen) være løftet. Foden...

Læs mere i Babylex

Rygning

Når mødre ryger passerer nikotin og andre giftige stoffer fra tobakken over til barnet via modermælken. Derfør bør kvinder der ammer ikke ryge.

Passiv rygning er farligt. Det er vigtigt at det lille barn ikke udsættes for tobaksrøg. Det er vigtigt at begge forældre er bevidst om at have et ansvar i forhold til at beskytte barnet mod tobaksrøg. Vokser et barn op i et hjem, hvor den ene eller begge forældre ryger, har barnet stor risiko for at få mellemørebetændelse og udvikle...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for en fantastisk hjemmeside. Hvem er det egentlig udover dig som besvarer alle disse spørgsmål på denne side. For du kan da umuligt besvare dem alle ...

Tak for fantastiske guldkorn.

Mor til Mathias knap 8 måneder